Zmienne w Pythonie¶
Do przechowywania danych w pamięci komputera wykorzystujemy zmienne. Python udostępnia kilka wbudowanych typów zmiennych, np. liczby całkowite i rzeczywiste, zmienne logiczne oraz napisy.
Tworząc zmienną nie określamy jej typu, a jedynie podajemy nazwę i wartość, jaką chcemy przechowywać:
a = 20
x = 3.1
wynik = True
napis = "Ala ma kota"
Po zdefiniowaniu zmiennej wystarczy wpisać jej nazwę wszędzie tam, gdzie chcemy skorzystać z przechowywanej na niej wartości.
a = 20
fd(a)
Uwaga Należy pamiętać, że w Pythonie ważna jest wielkość liter, dlatego zmienne o nazwach A
oraz a
, to dwie różne zmienne.
Korzystanie ze zmiennych¶
Ćwiczenie 1¶
Poniższy kod spowoduje narysowanie trójkąta o boku długości 100. Zmodyfikuj go w taki sposób, by rysowany był trójkąt o boku 150.
Zmienną bok
wykorzystaliśmy do rysowania trójkątów o różnej wielkości (długości boku). Zauważmy, że daną zmienną możemy wykorzystać w wielu miejscach programu. Wówczas zmiana wielkości nawet bardzo złożonego rysunku, będzie wymagała tylko jednej poprawki - przypisania nowej wartości zmiennej.
Zmienne możemy wykorzystać np. do określania długości kreślonych linii, czy wielkości kątów, o jakie obraca się żółw. Dzięki nim tworzone rozwiązania będą bardziej uniwersalne.
Ćwiczenie 2¶
Rysujemy jeżyki - układy równomiernie rozmieszczonych odcinków o wspólnym początku:

Poniższy program rysuje jeżyka złożonego z pięciu odcinków. Dodaj zmienną ile
, która będzie pozwalała zmieniać liczbę kreślonych odcinków, spróbuj narysować jeżyki złożone z 7, 10, 34 linii. Pamiętaj, że zmianie ulega nie tylko liczba odcinków, ale i kąty miedzy nimi.
Ćwiczenie 3¶
Zastanów się, co trzeba zmienić w poprzednim przykładzie, by rysowane odcinki tworzyły układ taki, jak na rysunku poniżej:

Ile zmian należy wprowadzić w kodzie, by kąt między skrajnymi odcinkami wynosił 180 stopni? Co należałoby zmienić, by skrajne odcinki tworzyły kąt prosty?
Zmienne i pętle¶
Ze zmiennych korzystamy podczas definiowania pętli for. W poniższym przykładzie zmienna i
(nazywana zmienną sterująca pętli) pełni jedynie rolę pomocniczą.
for i in range(4):
fd(100); lt(90)
Możemy wykorzystać zmienne sterujące pętlą for na przykład do zmiany długości kreślonych odcinków podczas kolejnych wywołań pętli. Funkcja kwadraty() rysuje trzy coraz większe kwadraty:
def kwadrat(bok):
for i in range(4):
fd(bok); lt(90)
def kwadraty():
for i in range(3):
kwadrat(20*i+20)
Ćwiczenie 4¶
Napisz funkcję rysującą muszlę taką, jak poniżej.

Parametr określa liczbę rysowanych odcinków. Najkrótszy odcinek ma długość 10, każdy kolejny jest o 10 dłuższy.