Sterujemy żółwiem¶
Jednym ze sposobów tworzenia grafiki w języku Python jest korzystanie z modułu Turtle. Został on napisany przy użyciu biblioteki Tkinter i umożliwia pisanie programów wykorzystujących ideę grafiki żółwia. Możemy tworzyć proste i bardziej złożone programy, wydając polecenia sterujące ruchem obiektu zwanego żółwiem. Polecenia języka Python, jak i komendy dla żółwia, oparte są na słowach w języku angielskim.
W programach korzystających z grafiki żółwia należy najpierw zaimportować moduł turtle:
from turtle import *
Podstawowe polecenia sterujące żółwiem¶
Działanie | Polecenie | Wynik na ekranie |
---|---|---|
forward – naprzód | fd(100) |
Żółw idzie naprzód 100 kroków |
backward – wstecz | bk(50) |
Żółw cofa się 50 kroków |
right – prawo | rt(90) |
Żółw obraca się w prawo o 90 stopni |
left – lewo | lt(45) |
Żółw obraca się w lewo o 45 stopni |
pen up – podnieś pisak | pu() |
Żółw podnosi pisak |
pen down – opuść pisak | pd() |
Żółw opuszcza pisak |
Początkowo żółw znajduje się na środku okna zwrócony w prawą stronę. Jeśli wydajemy mu polecenia naprzód lub wstecz, to przesuwa się o podaną liczbę kroków w kierunku, w którym patrzy. Domyślnie żółw porusza się z opuszczonym pisakiem, rysując na ekranie linie. Jeśli przed przesunięciem żółwia podniesiemy pisak, żółw przemieszcza się nie zostawiając śladu.
Przesuwamy żółwia¶
Zastanówmy się teraz, co zrobi żółw po wydaniu mu poniższych poleceń.
Q-13: Które polecenie obróci żółwia o 90 stopni w lewo?
- (A) fd(90)
- Nie, żółw się przesuwa.
- (B) rt(90)
- Żółw obraca się w prawo o 90.
- (C) lt(90)
- OK.
- (D) lt(30)
- Obrót w lewo, ale o inny kąt.
Q-14: Żółw przemieścił się o 100 kroków do przodu. Wybierz wszystkie polecenia, jakie można wydać, by osiągnąć taki rezultat:
- (A) fd(100)
- OK.
- (B) fd(120); bk(20)
- Przed siebie o 100, wstecz 20, razem 100.
- (C) bk(100)
- Niestety nie, przesunął się wstecz.
- (D) fd(10); fd(60); fd(30)
- OK.
Ćwiczenie¶
W poniższym okienku activecode wpisano kilka przykładowych poleceń dla żółwia. Po naciśnięciu przycisku Run zobaczysz ich działanie. Sprawdź działanie innych komend dla żółwia. Pamiętaj, by po każdej wprowadzonej w programie zmianie ponownie nacisnąć przycisk Run.