Kolor i grubość pisaka¶
Do tworzenia wielobarwnych rysunków możemy ustalać kolor pisaka inny niż standardowy. Do tego celu służą funkcje: pencolor()
i color()
. Funkcja pencolor()
ma jeden parametr, natomiast funkcja color()
może mieć jeden lub dwa parametry. Drugi parametr oznacza kolor zamalowania.
Nazwy podstawowych kolorów są takie, jak ich brzmienie w języku angielskim:
black (czarny), red (czerwony), blue (niebieski), green (zielony), yellow (żółty), white (biały).
Spis wszystkich nazw kolorów znajduje się na stronie.
Żółw może rysować pisakiem o dowolnej grubości. Do zmiany grubości służy jednoparametrowa funkcja pensize()
, parametr jest liczbą i oznacza grubość pisaka.
Przykłady wykorzystania koloru i grubości pisaka¶
Przypuśćmy, że chcemy narysować niebieski kwadrat linią o grubości 3 pikseli. Przed rozpoczęciem rysowania ustalamy kolor i grubość pisaka.
pencolor("blue")
pensize(3)
for i in range(4):
fd(100); lt(90)
Ćwiczenie 1¶
Poniżej fragment kodu wykorzystującego funkcje zmiany koloru i grubości pisaka.
Możesz zmienić kolor i grubość pisaka, używanego do tworzenia rysunku.
Ćwiczenie 2¶
Po uruchomieniu poniższego kodu powstanie rysunek domku. Obejrzyj go, następnie dopisz polecenia, dzięki którym domek będzie miał kwadratowe niebieskie okienko. Pamiętaj o podnoszeniu i opuszczaniu pisaka.